Pidän, palautan, pidän, palautan…

Uusi kevättakki, kesämekko ja laukku. Kumpparit, t-paita ja ulkoiluhousut lapselle. Siinä vain muutamia viime aikoina verkosta ostamiani asioita. Elän aikakautta, jolloin ehdin hyvin harvoin kaupungille vaatekauppoja kiertelemään. Saatikka, että ehtisin rauhassa jotain oikein sovittaakin. Ruuhkavuosien lieveilmiöitä, luulisin.

Vaateostosten tarve sinänsä ei ole kadonnut mihinkään, ja olosuhteiden (lue: pienet lapset) myötävaikutuksesta olen kehittynyt ihan kohtalaiseksi verkkoshoppailun taitajaksi. Mikäs oikeastaan sen mukavampaa kuin istahtaa illalla tabletin kanssa sohvalle ja selata kevätuutuuksia kaikessa rauhassa.

Enkä ole muuten ainoa: 75 % suomalaisista tekee ostoksia verkkokaupoissa. Kuluttajista 63 % etsii verkosta tietoa ennen ostopäätöstä ja 80 % käyttää älypuhelintaan myymälässä. (Lähde: Chydenius 1/2014)

Verkkoshoppailukaan ei ole kuitenkaan aina yksinkertaista, joskus prosessina kaikkine vaiheineen jopa työlästä. Puhelin piippaa saapuneen paketin merkiksi käytännössä viikoittain. Aina ei ostos miellytä ja silloin tavaravirta kulkeutuu myös minulta verkkokauppoihin palautuksena. Käy melkeinpä sivutoimisesta työstä asioida Postissa ja Matkahuollossa erilaisia nyssäköitä suuntaan jos toiseenkin kiikuttaen. Tämä tilaus-palautusrumba ei liene helppoa tai halpaa verkkokauppiaillekaan – esimerkiksi vaatejätti Zalandon tuotteista jopa puolet palautetaan (lähde: Chydenius 1/2014). Nähtäväksi jääkin, lisääntyykö palautusten maksullisuus uuden käytännön myötä.

Keräsin tähän kokemuksiani verkkoshoppailun hyvistä ja huonoista puolista. Kuulostaako tutulta?

Hyvät puolet

  • Nopea pääsy laajoihin valikoimiin.
  • Kauppa on aina auki.
  • Tuotteisiin voi tutustua rauhassa kotona, mikäli omaa sovituskoppifobian.
  • Tilaaminen, maksaminen ja palauttaminen on useimmiten helppoa ja nopeaa.
  • Verkkoshoppailu ja -maksaminen on turvallista, mikäli pitää mielessä tietyt perusperiaatteet.

Huonot puolet

  • Ei mahdollisuutta hypistellä tai sovittaa.
  • Kotona ostos saattaa näyttää joltain ihan muulta, kuin minkä käsityksen tuotekuvista sai. Viimeistään siinä vaiheessa, kun vaatteen vetää päälle.
  • Vaatekoot voivat olla yllätyksellisiä.
  • Myyjä tai shoppailukaveri ei tule kehumaan kuinka hyvältä näytätkään! Verkossa ostaminen ei siis ole erityisen sosiaalinen tapahtuma (ellei sitten tietysti jaa sosiaalisessa mediassa jokaista ostostaan).
  • Mahdollisuus hukkua kaikkeen tarjontaan: vaihtoehtojen moninaisuus pistää pään pyörälle ja unohtamaan alkuperäisen tarpeen.
  • Joskus ei vaan ehdi palauttaa ihan OK –ostostaan, joka jää sitten kaapin perukoille pyörimään

 

Missä sinä mieluiten shoppailet, kivijalkakaupoissa vai verkossa? Entä mitä kaikkea jo ostat verkosta?

Laura Aaltonen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s