Asiakaspalvelua ja arkea

Tervetuloa seuraamaan uutta Asiakaspalvelu -blogia, jonka aihepiirinä on finanssialan asiakaspalvelumaailma kinkkisine kysymyksineen ja arjen sattumuksineen! Tavoitteenamme on tehdä blogista hyödyllinen tietopankki, josta löytyy konkreettisia ja ajankohtaisia vinkkejä pankki- ja vakuutusasioiden hoitoon.

Haluamme myös tuoda esiin asiakaspalvelun arkea ja kertoa teille, millaisia ihmisiä meillä on täällä töissä. Itseni lisäksi blogiin tulee kirjoittamaan joukko asiakaspalvelun timanttisia ammattilaisia OP-Pohjola-ryhmästä.

Täällä voit siis kysyä ja keskustella, ja tietysti otamme kommenttiosiossa mielellämme vastaan postausvinkkejä!

Opastusvideoista ja sähköisestä vakuutuspostista

Ensimmäisenä ajattelin vinkata sinulle, kuinka saat käyttöösi sähköisen vakuutuspostin ja samalla kertoa tarinan videoiden tekemisen taustalta.

Kuinka rakentaa sähköisestä vakuutuspostista ja sen käyttöönottovideosta mielenkiintoinen opastusvideo, jossa olisi edes hitunen draaman kaarta? Toisaalta videon pitäisi pysytellä jossain järkevissä raameissa, viestin pitäisi säilyä ymmärrettävänä ja kuitenkin lyhyen ytimekkäänä. Vaikka asiaa aidosti pohdittiinkin, niin loppupäätelmä oli sama; sähköisestä vakuutuspostista ja sen käyttöönotosta olisi aika vaikea rakentaa mielenkiintoista opastusvideota.

Jotain oli kuitenkin yritettävä. Videosta päätettiin tehdä kaksi versiota, joista toisessa käyttöönottoa opastettiin kuivan asiallisesti, toisessa asiaa lähestyttiin huumorin kautta. Alla on nähtävänä nuo kaksi versiota. Jälkimmäinen postattiin myös OP-Pohjolan Facebook-sivulle.

Video 1: Kuivan asiallinen

Video 2: Huumoriviritteinen

Vastaanotto jäi juuri niin laimeaksi, kuin odottaa sopikin. Videon katselumäärät jäivät alhaisiksi, eikä vakuutuspostin käyttöönottoonkaan tullut mitään erityistä nousua. Sähköisen vakuutusasiakirjapostin edut paperisiin asiakirjoihin verrattuna ovat kuitenkin selkeät, eli itse tuote on kunnossa. Lisäksi käyttö on helppoa. Jos osaat maksaa ja tarkistaa saapuneita e-laskuja, osaat varmasti käyttää myös sähköistä vakuutuspostia.

Oma päätelmäni on, että asiakkaat eivät taida tietää edes tietää tuotteen olemassaolosta tai näe sen etuja, että ottaisivat sen itse aktiivisesti käyttöön. Mahtaakohan tulkintani olla oikea? Vai ovatko finanssiasiat vain niin rutikuivia, ettei huumorikaan auta?

 

Teemu Virrankoski

3 ajatusta artikkelista “Asiakaspalvelua ja arkea

  1. Jussi

    No tiliotekin kannattaa ottaa paperisena, kun niitä tietoja voi tarvita vielä viiden vuoden kuluttua ja te säilötte kyseisiä tietoja vain kaksi vuotta vaikka levytila on lähestulkoon ilmaista.. Jos tässä palvelussa on sama vika, joten se hyöty kuivuu aika äkkiä kasaan 😊

    Vastaa
    1. Teemu Virrankoski Kirjoittaja

      Hei Jussi ja kiitos kommentista.

      Tarkistin asian Pohjolasta ja sieltä kerrottiin, että sähköinen vakuutusposti säilyy verkkopalvelussa kolme vuotta.

      Tiliotteet tosiaan säilyvät op.fi –palvelussa kaksi vuotta. Itse olen ratkaissut asian niin, että olen aina vuoden alussa ottanut ja tallentanut koko edellisen vuoden tiliotteen koneelle, ihan varmuuden vuoksi jos tiliotteitta tarvitsisi vielä myöhemminkin.

      Terveisin, Teemu

      Vastaa
  2. Johanna Hasselgren

    Hei! Tänään saatiin parannusta verkkotiliotteiden säilymiseen op.fi:ssä. Nyt tiliotteita voi selata 1.11.2008 asti. Syksyllä ominaisuus muuttuu kattamaan aina tasan edelliset kuusi vuotta.
    terveisin Johanna

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s