Älä tee niin kuin minä tein

Yrittäjän taipaleeni alkoi vuonna 2000. Ensimmäiset kahdeksan vuotta olivat täyttä tunarointia. Listaan alle pahimmat virheeni. Älä tee niin kuin minä tein, vaan ole fiksumpi.

1) Yritin ilman koulutusta

Suomessa on ilmainen koulutusjärjestelmä, ja työn ohessa voi opiskella vaikkapa yrittäjän erikoisammattitutkinnon.

Sitä minä en suinkaan tehnyt, vaan lähdin yrittäjäksi ihan ylioppilaspohjalta. En siis ymmärtänyt mitään kirjanpidosta, markkinoinnista, tuotteistamisesta, brändäämisestä, strategiasta saati verkostoista. Olin kuin putkiasentaja tekemässä pernaleikkausta.

Ole sinä viisaampi. Kouluttaudu.

2) Yritin hoitaa tilit itse

Ajattelin, että osaan kyllä hoitaa muutaman yhteen- ja vähennyslaskun. Varsinkin kun liikevaihto oli aluksi pientä, niin toki minä itse kirjanpidosta selviän. Olinhan sentään vähän aikaa sitten kirjoittanut laudaturin pitkästä matikasta. 24-vuotiaana itsevarmuuteni oli samaa luokkaa kuin rapakon suurimmalla sarvikuonolla.

Kolmessa kuukaudessa ehdin maksaa 25 % liikaa arvonlisäveroa, koska en osannut tehdä vähennyksiä. En myöskään osannut arvioida ennakkoveroja oikein, joten sain 4000 markan mätkyt.

Ole sinä viisaampi. Hanki kirjanpitäjä.

3) Minulla oli vain yksi asiakas

Ajattelin, että olen sen ainoan asiakkaani kanssa vähän niin kuin työntekijä työnantajan kanssa. No eihän se aivan niin mennyt.

Käytännössä kaikki tuloni riippuivat tästä yhdestä asiakkaasta. En kuitenkaan saanut tienatuksi loma-ajan palkkoja, koska asiakkaani ei tarjonnut töitä aivan ympärivuotisesti. Onneksi mieheni elätti minua lomien aikaan.

Ole sinä viisaampi. Hanki useampi asiakas.

4) En markkinoinut lainkaan

Tein selkä vääränä töitä sesonkien aikaan, joten en ehtinyt markkinoida. Niinpä kukaan ei tiennyt olemassaolostani, paitsi äitini ja se yksi asiakas.

Yksikään uusi asiakas ei koskaan soittanut, koska mistäpä he olisivat minua tunteneet.

Ole sinä viisaampi. Markkinoi itseäsi.

5) En blogannut

Olisin vallan hyvin voinut aloittaa Ei oo totta -blogini jo ensimmäisen somebuumin aikaan vuonna 2004, jos olisin tiennyt blogien olemassaolosta. Mutta minä en tiennyt, koska juoksin selkä kaarella asiakkaani hommissa sesonkien aikana. Lomilla vain puuskutin.

Olisin voinut rakentaa somemainettani jo neljä vuotta aiemmin, jos olisin vähänkään nostanut nokkaani ylös kansioistani.

Ole sinä viisaampi. Aloita blogi heti kuin voit.

6) Olin nössö

Kuljin tukka tiukalla ponnarilla, naama meikittä ja harmaa jakkupuku napitettuna 24-vuotiaasta 32-vuotiaaksi. En uskaltanut erottua, joten tuskin jäin kenenkään mieleen.

Ei toki kannata ryhtyä pinkkihuuliseksi glitterblondiksi, mutta olisin hyvin voinut lisätä pukeutumiseeni väriä ja tukkaan hieman näyttävyyttä. Nössöjä on tuhatpäin, mutta persoonia vähemmän.

Ole sinä viisaampi. Uskalla erottua.

* * *

Teen tähän tekstiin jatkopostauksen vuonna 2028. Siinä kerron, mitä virheitä olen tehnyt vuosina 2010–2020. Toistaiseksi olen vielä liian sokea huomaamaan niitä.

 

Katleena Kortesuo

15 ajatusta artikkelista “Älä tee niin kuin minä tein

  1. Heli Järvenpää

    Hyvä ja kannustava postaus, Katleena! Pitäisiköhän tämä tiivistää yrittäjän huoneentaulun muotoon?

    Vastaa
  2. Katleena

    Kiitos Heli! Tästä tosiaan voisi koostaa huoneentalun. Yhden mokan vielä lisäisin:

    7) Hinnoittelin itseni liian halvaksi.

    Kun tekee hommia liian halvalla, asiakkaita kyllä löytyy. Sitten saa juosta henki kurkussa leipänsä eteen, koska yksi keikka ei paljoa tuota. Viisaampaa olisi luottaa omaan laatuunsa ja veloittaa siitä vähän enemmän.

    Vastaa
  3. Elina Yrjölä

    Hyviä neuvoja – aika moni yrittäjä on kokenut samoja pulmia, joten kannattanee ottaa opiksi.

    Bloggaaminen ja ylipäätään some-näkyvyys ei minusta ole kaikille välttämätöntä eikä edes hyödyllistä. Menestyneimmistä yrittäjätutuistani yksikään ei taida pitää blogia, ja useimpien some-aktiivisuus on muutenkin vähäistä tai jopa nollassa. Monet toimivat b2b-puolella, osa kuluttajamarkkinoilla. On minulla toki sellaisiakin yrittäjätuttuna, joille blogista ja somesta on paljonkin brändäys- ja muuta markkinointihyötyä, mutta kannustaisin yrittäjiä miettimään, onko oma tarjooma ja kohderyhmä sellainen, että bloggaamiseen kannattaa käyttää aikaa. Toisaalta jos tykkää blogata, sitä kannattaa ilman muuta tehdä!

    Vastaa
    1. Katleena Kirjoittaja

      Elina, hyviä pointteja.

      Omalla urallani bloggaamisesta on ollut valtavasti hyötyä, ja se olisi ehdottomasti kannattanut aloittaa jo vuonna 2004.

      Blogeissa on se etu, että ne parantavat hakukonenäkyvyyttä roimasti. Ja hakukonenäkyvyys on usein kustannustehokkaampi tapa saada asiakkaita kuin vaikkapa kallis printtimainonta.

      Vastaa
  4. Päivi Leminen

    Hahhaaa, ihan vedet silmissä nauroin lievää myötähäpeää tuntien. Siis nii-iiin totta joka sana! Myöskin useimpia noista virheistä kantapään kautta kokeilleena voin todeta, että paikkansa pitää kaikki nuo ”teesit”. Hyvä Katleena, ihana lukea siun tekstejä =D
    P.S. Virheet ja mokat voivat olla myös niitä ”riemullisia oppimiskokemuksia”, kunhan tajuaisi kääntää moodinsa sopivassa kohtaa.

    Vastaa
  5. Esko Pyykkö

    Olet avoimesti itsekriittinen, se on jo plussaa. Kehitys kehittyy niin kovaa vauhtia myös yrittäjän näkökulmasta, että vuonna 2000 systeemit yrityksen aloittamisessa olivat paljon köykäisemmät kuin nykyään. Esimerkiksi yrittäjäkurssi on nyt pakollinen, on Pikes, joka auttaa aloittavaa yritystä ideasta toteutukseen saakka, tekee toimintasuunnitelman, rahoitussuunnitelman, kannattavuusarvioinnin, markkinat ko. yrityssektorilla jne. Vuonna 2000 nykyisen kaltaisia laadukkaita tietokonepohjaisia palveluja ei ollut läheskään nykyisessä laajuudessa. Tietenkin yrittäjän itsensä valmiudet ja tiedot ja soveltuvuus yrittäjäksi ovat viime kädessä avainasemassa. Tein oman työurani pankkialalla, en ollut varsinaisesti yritysasiakkaista vastaavana, mutta toimiessani 26 vuotta pienen pankin toimitusjohtajana olin tekemisissä myös yritysasiakkaiden kanssa. Silloin oli jo käytössä yritystutkimus, joka oli jo varsin kattava, olipa kysymyksessä aloittava yritys tai jo toimiva yritys, joka oli laajentamassa tai muutoin muuttamassa suunnitelmiaan tai yritys, joka oli joutunut taloudellisiin vaikeuksiin. Yritystutkimuksessa pankkiryhmän yritystutkija, pankin edustaja ja tietenkin itse yrittäjä kävivät yrityksessä paikanpäällä läpi mahdollisimman paljon ja syvältä yrityksen asioita ja yritystutkija laati käynnin perusteella yritystutkimuksen, jonka oli tarkoitus toimia työkaluna niin yrittäjälle kuin pankille jatkon suhteen.Yrittäjille tarjottavat palvelut ovat nopeassa ajassa kehittyneet tosi paljon ja tästä syystä vuotta 2000 ei voi verrata kovinkaan hyvin tämän päivän tarjontaan. Tekemäsi listaus kertoo myös sen, että yrittäjäksi ryhtyminen ja yrittäjänä toimiminen ei ole helppo juttu. Kaikki listatut asiat ovat tärkeitä.

    Vastaa
    1. Katleena Kirjoittaja

      Esko, kiinnostavia kokemuksia!

      Onneksi tosiaan maailma on muuttunut. Uskon että uusien yrittäjien taidot ovat nykyään paremmissa kantimissa kuin minulla aikanaan.

      Vastaa
    1. Katleena Kirjoittaja

      Jee, kiitos Toni! Toivottavasti mahdollisimman moni hyötyy näistä neuvoista mun kantapääni kautta, koska oman kantapään kautta oppiminen on aina tuskallisempaa.

      Vastaa
  6. Toni Suominen

    Olen henkisesti aika hyvällä taajuudella oleva ihmisolio ja mietin universumia suurempia asioita harvase päivä ja faktahan on se, että esimerkiksi tänään ei kukaan voi perustaa samanlaista rengasfirmaa kuten isoisä perusti aikanaan koska mailma on muuttunut jo, ei voi tehdä samoja virheitä vaikka ne kuulostaisikin samalta, ne ovat silti erilaisia.

    Kantanpäänkautta oppiminen on oikeastaan yksi normaaleista elementeistä yrittäjyydessä, jokainen kuitenkin kokee sen suurempana henkilökohtaisesti, mutta tuhansien yrittäjien kanssa keskustelleena ja auttaneena tiedän, että joka toinen yrittäjä kokee asiat kantapään kautta, niistä puolet ei edes puhu niistä ja osa jopa häpeää, osa pitää vahvuutena ja osa lopettaa sen sileäntien kantin loppuessa.

    Mun mielestä miltein joka asiassa kantanpäänkautta oppiessa asiat menevät paremmin perille, näitä asioita ei voi oppia kuuntelemalla ja opiskelemalla, koska ne ei sisällä henkilökohtaista tunnemailmaa ja siksi kunnioitankin jokaista joka myöntää virheensä, kertoo siitä avoimesti ja on vielä valmiina auttamaan niitä jotka ovat samassa tilanteessa. Toki jokainen kokee nämä asiat eritavalla ja mailman muuttuessa asioille tehdään jotain.

    Nuoreks pojanklopiks olen nostanut kymmeniä firmoja takaisin pystyyn, koska apua on pyydetty ja itsellänihän ei ole edes menestyvää firmaa, mutta on aina helpompaa neuvoa muita kuin itseään ja tästä syystä huomasin, että saan firman kuin firman pystyyn, mutta omaa firmaa en saa toimimaan ja se johtuu ainoastaan laiskuudesta ja siitä, etten luota ”tuotteeseeni”.

    Tuleville yrittäjille haluaisin sanoa, että kokekaa ja eläkää sitä yrittäjyyttä, olkaa siinä yrittäjyydessä täysillä mukana ylämäissä ja alamäissä, uskokaa itseenne ja uskokaa tulevaisuuteen, koska KUKAAN ei tiedä tulevaisuutta ja historia on ainoastaan ja vain mennyttä, eikä historia voi toistua, sellaiseen tämä universumi ei anna mahdollisuutta. Mikäli tuntuu hankalalta niin älkää sulkeko ja lopettako yrittäjyyttä, pitäkää se nimissänne ja antakaa ideoiden muhia ja jättäkää se ”vaihtoehto” että vielä joskus palaan ja palatkaa vaikka eläkepäivillä ja tehkää siitä unelmasta totta 🙂

    Ps. Sain tän kautta muutamia uusia jäseniä http://www.bisnesverkko.fi -sivustolle, eli tässä nähdään parasta mainontaa parhaalla tavalla, eli ”piilospämmäys”. Mediaa on helppo hyödyntää jos vain jaksaa nähdä vaivaa ja on sellainen palvelu/tuote, jota voi spämmäillä hyvällä maulla. Omistan 12 sivustoa ja jokaiseen näistä olen saanut jäseniä vain kommentoinneilla, varsinkin facebookissa kommentoimalla sivustojen fb-profiililla saman alan yrityksien mainoksia, helppoa ja toimivaa, sekä ilmaista! Sekä röyhkeää toki myös…

    Vastaa
  7. Katleena

    Toni, tsemppiä yrittäjyyteen!

    Olen muuten itse huomannut saman tekstien editoinnissa kuin sinä yrityskonsultoinnissa: toisten tekstiä on paljon helpompi kehittää kuin omaansa. 🙂

    Vastaa
  8. Timbardur62

    Oma kokemukseni yrittäjyydestä, ja toivottavasti tästä kommentista on hyötyä myös tuleville yrittäjille:
    – ole itsekäs, äläkä ajattele, että kaverisi loukkaantuvat jos eivät saa kaikkea puoleen hintaan. Sitten kun puolet kaupungin väestöstä on tullut tutuiksi ja kavereiksi, olet jo muuttunut niin hellämieliseksi, että annat kaiken sen katteen ja marginaalin pois. Katteen, jolla sinun täytyy pyörittää yritystäsi ja elättää itsesi. Konkeli tuli v. 2002. Kukaan ei ole sen jälkeen moikannut kadulla saati että olisi tullut kiittämään edullisista kukista ja taidokkaasta sidonnasta…

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s