Asiakas on aina netissä

Meillä on noin 30 neliömetriä myymäläpinta-alaa, johon on varastokirjanpidon mukaan saatu sievästi esille 5985 eri tuotetta. Ja nyt en puhu pikkumuttereista vaan alusasuista.

Mutta mikä on se meidän ydintuotteemme, ykkösmyyntiartikkeli, joka ei edes sisälly tuohon lukuun? Se on Palvelu.

Perinteisen kaupan murroksesta ja digitalisoitumisesta on puhuttu lähes yhtä kauan kuin paperittomasta toimistosta. Ehkä juuri siksi huomion kiinnitti uutinen verkkokaupan laajentumisesta kivijalkaan. Uutisen mukaan esimerkiksi kotimaisella Varustelekalla on jo kivijalkamyymälä, nettikaupan jättiläinen Amazon vielä suunnittelee omaansa. Miksi tuollainen verkkokaupan uranuurtaja haluaa tässä vaiheessa avata kivijalkamyymälän tai miksi voin astella sisään Verkkokauppa.com -nimiseen kauppaan? Väittäisin vastauksen olevan taas Asiantunteva Palvelu. Mitä muuta netistä ei voisi jo ostaa?

Kivijalkaa puoltavat myös tutkimustulokset, joiden mukaan asiakkaiden kertaostokset ovat verkossa pienempiä, verkkokaupan kuljetuskulut kasvussa ja kivijalkamyymälän ”nopea toimitusaika” houkuttaa malttamatonta nykyihmistä.

Lisäksi asiantuntijuus ja innovaatiot ovat verkko- ja kivijalkakaupan vastakkainasettelussa kivijalkakaupan aseista vahvimpia. Kun asiakkaalle tarjotaan elämyksellinen ostoympäristö asiantuntijamyyjien kera, on kivijalkamyymälä ainakin varteenotettava vaihtoehto helpolle ja mukavalle kotisohvaskrollailulle.

Eikä kivijalkaa ja verkkoa aina tarvitse nähdä toisiaan syövinä. Pienelle putiikille pienellä markkina-alueella oman verkkokaupan tuomat asiakkaat ovat aivan varmasti tervetulleita. Toisaalta pienessä putiikissa usein myydään merkkituotteita, joiden kateprosentit ovat sen verran pieniä, ettei oma verkkokauppa ehkä ole kannattava. Silloin ratkaisu voisi olla kunnolliset nettisivut tarkkoine tuotetietoineen. Asiakas voisi tutkia valikoimaa netissä ja tulla sitten myymälään ostoksille – palveltavaksi. Yhteiskunta digitalisoituu, kaupan on seurattava sinne missä asiakkaat ovat.

Lähes kaikki 5985 tuotteestamme voi ostaa myös verkosta, vaikka omaa nettikauppaa meillä ei vielä olekaan. Mutta voisiko sen ykkösmyyntiartikkelimme kaupallistaa?

Yrittäjä, yritysvalmentaja Ollis Leppänen heittää ilmaan mainion idean kivijalkakaupan pääsylipuista! ( http://yrittajyysvalmennus.fi/milloin-kivijalkakauppaan-aletaan-myyda-paasylippuja/ ) Olliksen mukaan siten korostuisi kivijalkakaupan elämyksellisyys ja yksilöllinen palvelu. Sen sijaan että kilpailisimme samoilla keinoilla verkkokaupan kanssa, keksisimme jotain ihan omaa. Pieni isku altavastaajalta verkkokaupan vyön alle.

Heidi Putaansuu

 

3 ajatusta artikkelista “Asiakas on aina netissä

  1. Saara

    Nettikaupassa ei riitä tila, eikä asiakkaalla kärsivällisyys, jos kertoisi miksi ”tietty uikkari” on hinnakkaampi kuin toinen. Syynä voi olla, että tikkauksessa on käytetty tuplasti enemmän tikkejä, josta seuraa, että ompeluun on käytetty tuplasti aikaa, eli kalliimpi tuote tulee kestämään pitempään. Ideanahan kuitenkin oli säästää rahaa? Nettikaupassa ei näe, jos tuotteen oma pohjaväri rupeaa näkymään kun kangasta venyttää. Tai jopa että tuotteesta tulee läpinäkyvähkö. Myymälässä sen huomaisi heti. Listaa asioista voisi jatkaa vielä ja vaikka kuinka! Myymälässä ei tarvitse osata esittää kysymyksiä: sitä kutsutaan palveluksi. Kiitos hyvästä kirjotuksesta, Heidi 🙂

    Vastaa
  2. Heidi Putaansuu Kirjoittaja

    Kiitos kommentistasi Saara, hyviä huomioita! Olen kuullut sanottavan, että kivijalkakaupan tulisi karsia palveluaan, että voisi pärjätä verkkokaupoille myymällä yhtä halvalla, mutta olen samaa mieltä kanssasi: todellinen säästö tulee, kun asiakas saa heti oikean/tarpeisiinsa sopivan tuotteen, joka vielä kestää pitkään!

    Vastaa
  3. Ismo tammi

    Logistiikan keskitys verkkokaupan kanssa kaluston kohdalla on energiankulutuksellisesti sähkö pohjaisiin kuljetusajoneuvoihin, yrityksen toiminnallisuuden asiakas rajapinnan kanssa. Tämä sähköä suosivan logistiikan osalta lähestyvä ratkaisu auttaa siirtämään kuljetusliikenteen energian kulutus qty jokaisessa logistiikan vaiheessa.

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s