Varovasti verkossa osa 2.

Keväällä kirjoitin yleisestä turvattomuuden lisääntymisestä internetissä ja mm pankkipalveluja kohtaan kasvavasta verkkorikollisuudesta (http://taloudessa.fi/2014/04/16/varovasti-verkossa/). Puolisen vuotta on mennyt ja tilanne ei sen kummemmin ole helpottanut. Päinvastoin.

Aiemmin huijaussähköposteista oli helppo huomata huonolla suomenkielellä kirjoitettu pyyntö, tai huijaussivustolle vievä kilpailu tai tarjous. Mikäli Facebookissa, internet-sivuilla tai sähköpostissa mainostetaan yhden euron kännykkää tai muuta poikkeuksellisen halpaa, on kyseessä mitä todennäköisimmin huijaus. Aluksi tililtä voi lähteä vain euro, mutta luvattua tuotetta ei kuulu ja kuukauden, tai jopa kahden päästä tililtä voikin lähteä huomattavasti suurempi summa. Sähköposteja sekä edellä mainittuja ”tarjouksia” toki tulee edelleen, eivät ne lopu niin kauan kuin niitä vahingossa klikataan auki. Näitä ei siis tule missään tapauksessa klikata auki.

Nyt ongelmaksi ovat nousseet selaimiin asentuneet lisäosat, jotka saattavat sisältää haittaohjelman ja saattavat aktivoitua vasta myöhemmin. Esimerkiksi verkkopalveluun kirjautuminen ei onnistu tai kirjautuessa ilmestyy kysely, joka pyytää käyttäjältä tietoja. Tällaisiin kyselyihin, jo mainittuihin kilpailuihin tai muihin pyyntöihin verkossa ei tule vastata mitään. Mikäli näin on kuitenkin käynyt ja yhteystietojen lisäksi olet luovuttanut korttisi numeron tai verkkopalvelun kirjautumistietoja, tulisi olla yhteydessä välittömästi puhelinpalveluumme (0100 0500 ma-pe 08:00 – 18:00). Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla verkkopalvelutunnusten sulkupalveluun +358 9 6964 6800 (24 h/vrk).

Tärkeintä on pitää ajan tasalla luotettavan valmistajan virustorjunta, ja tehdä ainakin kerran viikossa virusskannaus koneelle. Suositeltavaa on myös asettaa selaimen asetuksista sivuhistoria niin, että joka selauskerran jälkeen selain tyhjentää sivuhistorian. Kun käytettävä selain tai muut ohjelmat tarjoavat päivityksiä kannattaa tarkistaa, ettei mukana tule mitään muita lisäosia.

Selainvalmistajien sivuilla on kattavat ohjeet erilaisiin tilanteisiin ja nykyisin ohjeet löytyvät suomenkielellä. Voit aina tarkistaa selaimen yhteensopivuuden op.fi palveluun selaintestin avulla (https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/opastus/op-verkkopalveluiden-kaytto/selaintesti?id=47130&srcpl=8).

Asiointi pankin verkkopalveluissa on edelleen turvallista kun huolehdit, että käyttämässäsi laitteessa ei ole haittaohjelmia ja siinä on ajantasaiset päivitykset, virustorjuntaohjelma ja palomuuri.