Kuluttajien luottamusta tuettava myös talouspolitiikalla

Vähittäiskaupassa ja kotimaisessa kysynnässä ei ole viime aikoina ollut juuri hurraamista. Päivittäistavarakaupan liikevaihdon volyymi on laskenut jo kolme vuotta peräkkäin. Pitkittynyt taantumahan on merkinnyt sitä, että palkat eivät nouse ja myös työttömyyden kasvu on rapauttanut kuluttajien luottamusta.

Tilanne ei kuitenkaan ole aivan huono. Kuluttajabarometri on kohonnut (saldoluku) alkuvuodesta 11,2:een ja on nyt pitkän aikavälin tasolla (11.8). Liki puolet kuluttajista näkee kestotavaroiden ostamisen ajankohdan kannattavaksi. Tilanne johtuu tosin enemmän kuluttajahintojen laskusta, ei niinkään tulokehityksen parantumisesta. Mihin kuluttajat sitten aikovat rahaa kevään ja alkukesän mittaan kuluttaa? Pääkohteita ovat kuluttajabarometrin mukaan koti- ja ulkomaan matkailu, kodin sisustus ja remontointi.

Oleellinen vaikutus kuluttajien luottamuksen tasoon on jatkossa myös talouspolitiikan uskottavuudella. Kansalaiset ymmärtävät, että tulevan hallituksen on kitukasvun oloissa tehtävä kipeitäkin ratkaisuja julkisen velkaantumisen ja menokehityksen taittamiseksi. Samaan aikaan kuluttajat haluavat nähdä pidemmän aikavälin positiivisen näkymän tulevaisuuteen, jotta lyhyen aikavälin etujen karsinta tuntuisi oikeutetummalta.

Seuraavan hallituksen tärkein tehtävä onkin taiteilla yhtäältä julkisen talouden tasapainottamisen ja toisaalta kasvun ja työllisyyden välillä. Muutosjohtamiseen kykenevää hallituspohjaa odotellaan kiivaasti jo vapun eli työnjuhlan kunniaksi.

Maarit Lindström

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s