Miksi suomalaisen tuotteen ostaminen on niin vaikeaa?

Olen pöyristynyt.

Kun haluan ostaa suomalaista ja mielelläni olla mukana Suomen talouden talkoissa, niin huomaan että eipä ole helppoa.

Marketeissa kotimaiset tuotteet melkeinpä loistavat poissaolollaan. Kotimaista pitää tosiaan hakemalla hakea muiden tuotteiden joukosta. Hyvin ovat piilotettu.

Toivoisin, että suomalainen työ ja raaka-aineet saisivat paremman huomion.

Missä ovat markettien lähiruoan osastot? Tai edes kotimaisen ruoan ja tuotteiden osastot? Jotain yksittäisiä ketjujen omia sinivalkoisia brändejä on viime aikoina kehitelty, mutta aika heiveröistä hommaa näyttää olevan.

Tuotteiden pakkauksissa on kotimaisuudesta kertovia monenlaisia merkkejä. Niitä on vuosien varrella kehitelty yhä lisää. Lopulta niiden merkitys on hämärtynyt. En oikein usko niihinkään.

Haluan ruokavalioni perustuvan ruokaan, jota ei ole kuskattu toiselta puolelta maapalloa. Pääosa ruokakoristani pitää monestakin syystä olla suomalaista muonaa. Ostan jonkin verran muuallakin tuotettua, mutta aika vähän.

Minun kulutuksestani ei tosin kovin paljon liikene euroja Suomen talouden pyöriä pyörittämään, mutta vähän kuitenkin. Samalla tavalla valinnoillani on merkitystä myös kestävän kehityksen kannalta. Voin tehdä ainakin vähän hyvää.

Haluan ostaa suomalaista! En vaan tiedä, mitä asialle voisi tehdä. Täytyy vielä funtsia.

Mitä sinä ajattelet?

10 ajatusta artikkelista “Miksi suomalaisen tuotteen ostaminen on niin vaikeaa?

  1. jarko kaistinen

    ensinnäkin tuotteet eivät ole merkitty oikein.kotimaisuus pitäisi näkyä paremmin.esim sini-valko raidoituksella .minä en edes kato pieniä merkkejä.ostan mitä sattuu.mutta tietty suosisin suomalaista jos olis paremmin merkitty.nykyään on niin paljon kotimaisuus merkkejä että ei vaikka jossain on suomenlippu ni välttämättä kaikki mene suomen hyväksi.yksi merkki ja isolla.

    Vastaa
    1. Pekka Keskiaho Kirjoittaja

      Moi Jorko! Olen kanssasi samaa mieltä. Asiathan eivät aina ole ihan yksinkertaisia, mutta kyllä tähän selkeyttä tarvittaisiiin.

      Vastaa
  2. Bo Ståhl

    Ennen Lidlin tuloa Suomeen ei makkaroissa ollut nimeksikään lihaa, nyt on vissiin vähän skarpattu.Ei ole kauan sitten kun taas lihapullissa ei ollut lihaa. Osta sitten kotimaista laatua.

    Vastaa
    1. Pekka Keskiaho Kirjoittaja

      Terve! Kyllä suomalaisissa tuotteissa on laatueroja, kuten tuontituotteissakin. Kotimaisuus ei välttämättä aina tarkoita korkeaa laatua, kuten se ei välttämättä tarkoita korkeaa hintaakaan. Onneksi näistä asioista käydään keskustelua – se yleensä vie asioita eteenpäin.

      Vastaa
  3. Henri

    Itse suosisin mielelläni juurikin ulkomaista, kuten afrikkalaista ja etelä-amerikkalaista, ja siten valinnoillani tukisin näiden köyhien kehittyvien maiden taloutta. Korkeiden tuontitullien vuoksi tavaraa tuntuu vain olevan heikosti saatavilla tai huomattavan korkeaan hintaan.

    Vastaa
  4. Pekka Keskiaho Kirjoittaja

    Terve Henri! 🙂 Mielenkiintoinen pointti. Mitä tuotteita lähinnä tarkoitat?

    Vastaa
  5. Katja Karjalainen

    Iskitpä, Pekkakoo, lähellä sydäntäni olevaan aiheeseen! Viimeksi aamulla katselin silmät täynnä ihastusa punaposkisia, kotimaisia tomaatteja. Sen lisäksi, että ne ovat maukkaampia kuin tuontiveljensä, minua viehättää ajatus, että ne ovat matkustaneet elämänsä aikana vähemmän kuin minä. Ajatus siitä, minkälaisen logistiikkaketjun mukana moni maahan tuotu tavara kauppoihin putkahtaa, tuntuu jotenkin…ällöltä. Varsinkin tämmöisten pakkaamattomina kulkevien ruokatarvikkeiden osalta, joita tomaatitkin ovat. Kotimaista! Jes.

    Vastaa
  6. Minna Asunmaa

    Oletteko ruokakaupassa nähnyt sinivalkoista joutsenen sisältävää Hyvää Suomesta -merkkiä? Se on yli 20 v viestinyt suomalaisesta ruoasta ja on merkkiviidakon ”markkinajohtaja” niin tuotteiden määrällä kuin kriteerien tiukkuudelka. Liha- ja maitohyllyistä löytyy eniten tuotteita. Olemme harmiksemme myös todenneet uusien merkkien rapauttaneen kaikkien uskottavuutta. Olen nyt 3 vuotta vastannut ko. merkistä, ja silti näen toiveenne yhdestä isosta merkistä epärealistiseksi. Elämme kuta kuinkin vapaassa markkinataloudessa!

    Vastaa
    1. Pekka Keskiaho Kirjoittaja

      Moi Minna! Kyllä Hyvää Suomesta -merkki (www.hyvaasuomesta.fi) on tuttu ja se vaikuttaa ostopäätöksiini. Uskon, että sillä on sama vaikutus useimmille kuluttajille.

      Aivan kuten viestissäsi toteat, kotimaisuudesta viestivät merkit muodostavat melkoisen viidakon. Tuntuu, että niitä säätelevät myös viidakon lait 😉 Ymmärrän, että tuotteita ja palveluja tarjoavat yritykset yrittävät monilla keinoilla puhutella asiakkaita, jotka arvostavat kotimaisuutta. Asian viestimiseen on kehitelty merkkejä, joissa on hyvää asiaa takana – toisissa enemmän ja toisissa paljon vähemmän. Tämä kirjavuus mietityttää.

      Yhden sinivalkoisen merkin diktatuuria ei voi olla. Totta! Sen sijaan pitäisikin enemmän satsata meidän kuluttajien tietoisuuteen, mitä vaikutuksia pienistä puroista syntyvillä isoilla rahavirroilla on. Siksihän tässä näppäimistöllä ollaan 🙂

      Vastaa
  7. Little Mrs Finland/ www.suomiplussalle.fi/littlemrsfinland

    Hei! Voit seurata minun blogiani! Ostamme vuoden ajan vain suomalaisten yritysten tuotteita ja palveluita. Asioista ei kannata tehdä liian vaikeaa, minä olen ainakin löytänyt helposti suomalaiset vaihtoehdot ja olen myös käynyt ostoksilla lähitiloilla. Varmasti niitä löytyy sinunkin läheltä? Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden suosiminen on kansantaloudellisesti erittäin tärkeää ja taantumasta nouseminen on jokaisen kuluttajankin vastuulla. Tervetuloa lukemaan http://www.suomiplussalle.fi/littlemrsfinland

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s