Ulkomaankauppa, uhka vai mahdollisuus?

Muistan, kun ensimmäistä kertaa olin eräässä tilaisuudessa puhumassa yrityksille ulkomaankaupassa käytettävistä maksutavoista. Tilaisuus oli tarkoitettu yrityksille, jotka aikovat laajentaa myyntiään ulkomaille tai miettivät uusia markkinoita.

Aloitin esitykseni kertomalla kansainvälisen kaupan riskeistä. Tarkoitukseni oli korostaa, että hyvällä suunnittelulla riskit ovat hallittavissa. Kuuntelijoille jäi kuitenkin päällimmäisenä mieleen mahdolliset riskit, joita kaupassa saattaa syntyä. Onneksi tilaisuudessa oli mukana kokenut ja menestynyt yrittäjä, joka on jo kauan myynyt tuotteitaan ympäri maailmaa. Hänen kommenttinsa oli: ”Ennen kuin mietitte riskejä, niin miettikää mitä mahdollisuuksia myynti ulkomaille tarjoaa!”

”Ennen kuin mietitte riskejä, niin miettikää, mitä mahdollisuuksia myynti ulkomaille tarjoaa!”

Uusista markkinoista löytyy varmasti mahdollisuuksia. Hyvällä suunnittelulla ja asiaan perehtymisellä riskit uusistakin markkinoista ovat hallittavissa. Tietoa eri maiden kauppatavoista ja käytännöistä löytyy runsaasti. Esimerkkinä Team Finlandin alaiset valtiolliset palvelut; Finpro, Export Finland ja Finnvera. Pankit tarjoavat myös ulkomaankaupan palvelujaan.

”Tietoa eri maiden kauppatavoista ja käytännöistä löytyy runsaasti”

Team Finlandin, Finpron ja Export Finlandin palvelut ovat loistava apu kansainvälistyvälle yritykselle. Heidän tehtävänään on edistää suomalaisten yritysten kansainvälistymistä. Sivuilta löytyy tarinoita jo ulkomaille myyntiä harjoittavista yrityksistä, näiden onnistumista sekä mahdollisista sudenkuopista. Hyvä apu on myös laivauskäsikirja. Tämä sisältää 190 maan tiedot muun muassa tullirajoituksista, vaadittavista asiakirjoista ja erityistodistuksista.

Finnveran tarkoituksena on edistää suomalaista vientiä tarjoamalla yrityksille rahoitusratkaisuja. Sivuilta löytyy paljon tietoa ulkomaankaupan mahdollisuuksista. Maaluokituskartasta saa nopeasti haettua perustiedot maasta, mahdollisista riskeistä sekä suosituksen käytettävistä maksutavoista. Esimerkkinä Ghana: Maaluokka 5/7, (välttävä maksukyky). Maapolitiikka C, (rajoittava maapolitiikka). Erityisehdot: ”Riskiaika alle 2 vuotta. Maksutavaksi suositellaan remburssia.” Näillä tiedoilla voi päätellä, ettei tavaraa kannata myydä ilman varmuutta rahojen saannista. Mikä ihmeen maksutapa sitten on remburssi?

”Maaluokituskartasta saa nopeasti haettua perustiedot kyseisestä maasta, mahdollisista riskeistä ja käytettävistä maksutavoista.”

Pankkien kotisivuilta löytyy tietoa ulkomailla käytettävistä maksutavoista ja vakuuksista. OP Ryhmän tarjoama Ulkomaankaupan pankkipalvelut -opas on selkeä tietopaketti, jossa on avattu eri maksutapojen, ulkomaisten takauksien ja rahaliikenteen käytäntöä, hyötyjä sekä asioita, joita kannattaa ottaa huomioon. Äsken mainittu remburssi esimerkiksi on maksutapa, jossa pankki lupaa maksun myyjälle.

Ulkomaankaupassa on huomattavasti enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Uudet markkinat ja maat eivät välttämättä ole uusia kaikille. Jokaisessa liiketoiminnassa on tietenkin riskejä, mutta ne ovat hallittavissa. Yrityksen ei myöskään tarvitse tuntea kaikkia hienoja ulkomaankaupan instrumentteja, asiantuntijat muun muassa pankeissa ovat sitä varten!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s