Kenen tehtävä on opettaa nuorille rahankäyttöä?

Viimeistään siitä tiedän, että on tullut syksy, kun on aika päivittää koululaisille Oman talouden hallinnan -oppituntien materiaaleja. Koemme OP Etelä-Hämeessä pankkityön ohella tehtävän oppilaitosyhteistyön tärkeäksi asiaksi yhteiskuntavastuun vuoksi. Siksi taloustuntien pitäminen pankkimme toimialueen koululaisille on kuulunut toimintaperiaatteisiin jo usean vuoden ajan.

Uutisista on voinut lukea, että kouluissa panostetaan vuodesta 2016 alkaen entistä enemmän taloustiedon opetukseen. Yhteiskuntaopin opetusta on tarkoitus aikaistaa alkamaan jo perusopetuksen vuosiluokilta 5-6. Tämän myötä taloustiedon opetusta on mahdollista syventää jo alakouluissa.

Koulujen lisäksi monissa perheissä varmasti harjoitellaan rahan käyttöä. Helpompaa kuin ennen se ei varmasti ole, kun rahan käytöstä on tullut entistä abstraktimpaa. Harvalla vanhemmalla on enää käteistä lompakossa, ja viikkorahat siirretään monesti suoraan nuoren tilille. Tapa käyttää rahaa opitaankin jo kotoa.

Omassa työssäni olen havainnut trendin, että yhä useammin verkkopalvelutunnuksia tullaan pankkiin avaamaan jo ennen täysi-ikäistymistä. Tämä on mielestäni luonnollinen kehityssuunta. Verkkopalvelutunnusten avulla nuori saa kännykkäänsä oman talouden seurantaa helpottavat sovellukset, kuten OP-mobiilin ja Pivon.

Sen lisäksi, että koti ja koulu opettavat nuorille rahankäyttöä on se myös pankkien vastuulla, kun nuoria kohdataan. Nuorilla on valittavissa aiempaa enemmän kanavia, joiden kautta ottaa yhteyttä pankkiinsa.

Nuoret ovat olleet hyvin kiinnostuneita talousasioistaan myös pankin kouluissa pitämillä oppitunneilla. Kysymyksiä on herännyt laidasta laitaan: alaikäisen oikeudet pankkiasioinnissa, turvallinen maksaminen netissä, vakuutukset, lainan saannin mahdollisuudet ja maksuhäiriöt. Nuorten aktiivisuden vuoksi, mieleeni herää kysymys pitäisikö näistä asioista puhua enemmänkin?

Jatkamme taloudellisuuskasvatusta pankissamme, mutta mitä itse olet mieltä: Kenen vastuulla on opettaa nuorille rahankäyttöä? Onnistuuko opetus parhaiten esimerkiksi pelien tai TV-ohjelmien kautta? Riittävätkö koulun tai esimerkiksi pankin kautta annetut opetushetket?

Meri-Tuulia Huurresalo

Oman talouden hallinnan -oppitunneilla nuoret osallistuvat opetukseen aktiivisesti.

Oman talouden hallinnan -oppitunneilla nuoret osallistuvat opetukseen aktiivisesti.

2 ajatusta artikkelista “Kenen tehtävä on opettaa nuorille rahankäyttöä?

  1. Tarja Kallonen

    Kiitos hyvästä ja ajankohtaisesta blogistasi. Oman taloudenhallinnan opit tulevat useimmiten kotoa, mutta myös kouluilla on iso merkitys. Perehdyttäminen tulisi aloittaa jo ihan varhaiskasvatuksessa ja talousasioiden opetuksen tulisi jatkua koko koulunkäynnin ja opiskelun ajan. Myös aikuiset tarvitsevat joskus tätä taitoa. Talousasioiden koulutus tulisi huomioida myös opettajien koulutuksessa.

    TEM:n yhteydessä toimiva taloudenhallinnan neuvottelukunta esittikin keväällä hallitukselle toimenpidesuunnitelman taloudenhallinnan edistämiseksi. Suunnitelma on, nyt tarvitaan vaan tahtoa sen toteuttamiseksi.

    Vastaa
    1. Meri-Tuulia Huurresalo Kirjoittaja

      Kiitos Tarja kommentistasi! Olen samaa mieltä kanssasi, että talousasioiden opetus tulisi jatkua koko koulunkäynnin sekä opiskelujen ajan. Eri ikävaiheissa ovat nimittäin erilaiset talousasiat ajankohtaisia. Pankin pitämillä taloustunneilla on tullut oppilaiden lisäksi myös opettajilta hyviä kysymyksiä ajankohtaisista talousasioista. Tämä on mielestäni luonnollista, koska he eivät omassa työssään ole päivittäin tekemisissä muuttuvien pankki- ja vakuutusasioiden kanssa.

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s