Tilaisuus nostaa rimaa muotoilijana

En olisi valmistuessani uskonut väittäväni että vuonna 2015 finanssitoimija Suomesta on jännittävin työpaikka maailmassa muotoilijalle tai kehittäjälle. Niin se kuitenkin on, monestakin syystä.

Ensinnäkin, kyllä, finanssiala on murroksessa. 

Teknologia muuttaa peruuttamattomasti odotuksia hyvästä asiakaskokemuksesta.

Olen verrannut tätä aiheesta puhuessani näkymään vuoristosta. Itse olen aina pitänyt vuoristomaisemaa kauniina, mutta jokin muuttui kun näin kuvaamani maiseman matkalla Sveitsissä. Mikään vuorijono ei sen jälkeen ole näyttänyt hyvältä samalla tavalla. Rima sille, mikä on kaunista, nousi kerrasta. Samasta on kyse digitalisaatiossa palveluiden osalta.

Uusi laite tai kätevä palvelu asettaa riman korkeammalle seuraavaa varten. Henkilökohtaisesti en Netflixin ja muiden suoratoistovideopalveluiden jälkeen ole paljolti televisiota katsellut.

Monta toimialaa on jo digitalisaatiossa muuttunut, mutta nyt on finanssialan vuoro.

Toisekseen, tämä suomalainen finanssitoimija ymmärtää tarpeen muuttua murroksen mukana.

Oli sitten kyse näistä uusista välineistä jakaa tietoa blogaamalla, twitterissä tai ylemmän johdon kannanotoista teknologian vaikutuksista OP ryhmän tulevaisuuteen, on mielestäni ilmiselvää, että täällä ollaan kartalla ja hereillä muutoksen osalta.

Edelleen, tietysti, asiakas päättää meillä millaisia palveluista tulee.

Siksi meillä on panostettu osaamisen kehittämisen etenkin muotoilun ja teknologian saralla kovasti. Asiakkaasta ei puhuta täällä etäisesti, vaan asiakas otetaan mukaan kehitysprojekteihin muovaamaan ideaa.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se ei ole itsestään selvää isossa yrityksessä.

Kolmannekseen, käytännössä todisteet puhuvat sen puolesta, että muutumme asiakkaidemme mukana.

Eräs todiste siitä että ymmärrämme asiakkaita aiempaa paremmin on kehittämämme Pivo.

Pivo palkittiin käsittääkseni ensimmäisenä finanssitoimijana ikinä kansainvälisellä Red Dot -design palkinnolla vuonna 2014. En vieläkään oikein ymmärrä miten siinä niin kävi, mutta pyrkimys oli tehdä aidosti se mitä uskoimme asiakkaan tarvitsevan ja tulos oli tämä.

En epäile, etteikö muita palkintoja olisi tulossa — vaikkakaan se ei ole mikään itseisarvo tai mittari onnistumisellemme.

OP-mobiili on toinen hieno esimerkki, jonka käyttö päivittäin on ylittänyt jo miljoona kohtaamista. Moni sanookin, että esimerkiksi paperilasku on helpompi maksaa sen avulla (viivakoodia hyödyntämällä). Nämä ovat todistetita siitä, että elämästä voi tehdä pykälän tai pari helpompaa välittämällä asiakkaista.

Ehkä vielä kolmas todiste kulttuurinmuutoksesta on se, että olen kirjoittamassa tätä blogia Junction -tapahtumassa (www.hackjunction.com) eli täsmälleen juuri siellä missä tapahtuu.

Neljänneksi, jos jotain muuttaa, niin kannattaa yrittää muuttaa jotain muuttamisen arvoista.

Ihmisen arjessa ei ole montaa niin arjen kannalta välttämätöntä asiaa kuin pankki- ja vakuutusasiat. Ne ovat läsnä kokoajan, oli se tiedostettua tai ei.

Pointtini on se, että vaikka suunnittelijana tai kehittäjänä voi kehittää seuraavaa facebookkia tai uberiä, niin harvoin siltikään onnistuu muovaamaan jotain joka on yhtä aktiivisesti käytössä kuin finanssipalvelut.

Viidenneksi, onnistumiset tässä menestystarinassa tähän saakka mahdollistavat menestymisen uudelleen.

Startupeissakin mukana olleena tiedän hyvin, että se tarjoaa suunnittelijalle tiettyjä ainutlaatuisia vapauksia, mutta toisaalta ymmärrän sen varjopuoletkin. Startupeissa usein haasteena on jonkin muun kriittisen menestystekijän puuttuminen: ehkä ei ole osaamista, rahoitusta, asiakkaita tai jotain muuta.

Näitä asioita menestyvällä liikeyrityksellä on yllin kyllin. Harmillisesti isot eivät aina ymmärrä uudistaa itseään juuri siksi, että nykyiset ratkaisut toimivat ”riittävän hyvin”.

On siksi itseasiassa aika harvinaista ja siksi jännää, kun kaikki edellytykset ja mahdollisuus yrittää uutta.

 

Jos sinusta tuntuu, että pystyisit nostamaan rimaa sen osalta, että mikä on hyvää muotoilua niin suosittelen että haet palvelumuotoilijaksi OP ryhmään. Mahdollisuudet muuttaa todella monen ihmisen elämää parempaan ovat vielä avoinna täällä: www.op-ura.fi.

Kristian Luoma, @kluoma

Yksi ajatus artikkelista “Tilaisuus nostaa rimaa muotoilijana

  1. Paluuviite: Mobiilisti sujuvampaa. OP-mobiili ja Pivo ovat hyötysovellusten kärkeä | Taloudessa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s