Johtaja ole rohkea: jos haluaa kanan munivan, täytyy sietää kotkotusta!

Tulevaisuudentutkija Ilkka Halava esitti Sastamalan vierailullaan mielenkiintoisia näkemyksiä työn ja työnteon merkityksestä tulevaisuudessa. Hänen mukaansa työ ei ole enää identiteetin kulmakivi eikä työtä tehdä velvollisuudentunnosta tai siksi että olisimme hyviä kansalaisia. Työ on hänen mukaansa väline, jolla tähdätään johonkin. Työtä tehdään enemmän, jos tarvitaan rahaa ja vähemmän, jos hyväntekeväisyystyö, oma sohvaperunan istutus tai Tyynenmeren laineet houkuttelevat enemmän. Työ muuttaa myös muotoaan: työurien aikana ihmisillä on monia tehtäviä, monia ammatteja, jolloin monipuolisen osaamisen merkitys korostuu. Palkkatyö alkaa muistuttaa yrittäjyyttä, kun työntekijät myyvät osaamistaan erilaisiin tehtäviin ja projekteihin.

Vaikka Halavan näkemys pitäisi ainakin osin paikkansa, en näe työn sisällön, mielekkyyden, merkityksen tai motivaatiotekijöiden menettävän tärkeyttään – päinvastoin. Työelämä on elämää – usko tai älä – ja kuten elämässä yleensäkin teemme mielellämme asioita, jotka koemme merkityksellisiksi. Upeinta on, kun löytää työmotivaation ja merkityksellisyyden tunteen itsestään sisältä; mikä on juuri minun roolini tämän yrityksen tulevaisuuden ja menestyksen turvaamiseksi, asiakaskokemuksen varmistamiseksi tai hymyilevän työyhteisön fiiliksen parantamiseksi.

Työntekijöiden vaatimukset kasvavat johtamiseen. Tutkitusti esimiehet ovat tärkeimpiä työhyvinvoinnin tekijöitä mutta myös päinvastoin pahimpia työpahoinvoinnin sairastuttajia ja sen myötä tuottavuuden murentajia. Uusi työelämä vaatii uutta johtamista: pomottaminen pois, yhteistyötä, luottamusta, rohkeaa uudistamista ja dialogia lisää. Paikallaan pysyminen ja liika tyytyväisyys on vaarallista. Muutosvastarinta on luonnollista ja välillä on vain tehtävä totutusta valtavirrasta poikkeavia päätöksiä: jos tahtoo kanan munivan on siedettävä kotkotusta. On tärkeää tunnistaa ja toimia sen mukaan, että useimpia työntekijöitä ohjaa yhtä aikaa monet motivaatiotekijät ja tarpeet. Fyysinen tarve on saada työstä palkkaa, turvallisuuden tarve vaatii oikeudenmukaista työyhteisöä, luovuuden tarve oppia uutta ja kehittää osaamistaan sekä sosiaalinen tarve kuulua ryhmään.

Tulevaisuudessakin, kun haluat nähdä, miten yrityksellä menee, katso sen henkilöstöä. Kun haluat saada hyvää palvelua, katso yrityksen hymyilevää henkilöstöä. Hyvä asiakaskokemus ja tyytyväinen, tuottava työyhteisö syntyy nyt ja aina, kun työntekijä tekee itselleen merkityksellisiä asioita.

Jyrki Rantala

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s