Vain tekemättä jätetty kaduttaa

”Olet aina ollut rohkea mies” ja ”Kuulostaa rohkealta päätökseltä”. Ei, kyseessä ei ole egotrippi vaan ensireaktiot, kun ilmoitin jättäväni palkkatyön taakseni kesäkuussa ja siirtyväni yrittäjäksi. Usein toistui myös kysymys, miten uskalsin jättää taakseni varman työpaikan tässä taloustilanteessa.

Päätös ei todellakaan ollut helppo eikä nopea. 15 vuotta pankkisektorilla on pitkä aika ja monesti ajattelin heittäväni sen hukkaan lähtemällä pois alalta. Ehdin näkemään pankkilaisen arjen kassatoimihenkilönä, asiantuntijana kuin myös konttorin esimiehenä. Suurin sytykkeeni yrittäjyyteen syntyi kuitenkin niinä kuutena vuotena, kun toimin yrityspankissa asiakasvastaavana. Yrittäjien kanssa toimiessa mieleeni tuli yhä useammin kysymys, voisinko minäkin onnistua yrittäjänä? Asiakasvastaavana koin olevani osa yrittäjän tiimiä, joka iloitsi onnistumisista ja pettyi yhdessä yrittäjän kanssa, jos suunnitelmat eivät toteutuneetkaan.

Koska rahaliikenne on yrityksen verenkierto, pääsee pankin asiakasvastaava lähemmäs yrittäjää ja yrityksen toimintaa kuin moni muu. Omasta asiakassalkustani löytyi huomattavan erilaisia yrittäjiä ja liiketoimintaideoita. Voin rehellisesti sanoa, että lähes jokaisen asiakkaan kohdalla löysin uuden tavan ajatella liiketoiminnan mahdollisuuksia ja niiden haasteita. Olipa jopa joitain asiakkaita, joiden luokse vein uusia kollegoitani ”opetuskäynnille”. Kiitokset niistä varsinkin Kankaansyrjän Pekalle, ne olivat kullan arvoisia!

Nyt pääsen itse ammentamaan tuosta kokemuksesta ratkaisuja yrittäjän arjen haasteisiin. Vaikka olenkin seurannut yritystoimintaa läheltä jo pitkään, niin kyllä yllätyksiä tulee vastaan lähes joka viikko. Blogipäivityksissäni haluan kertoa omista kokemuksistani yrittäjänä unohtamatta kuitenkaan menneisyyttäni. Pääteemana on minulle läheinen aihe, asiakaskokemus.

Milloin sinä koit viimeksi saaneesi hyvää palvelua? Tapahtuiko se asioidessasi jossain henkilökohtaisesti vai onnistuiko WOW-efektin luominen verkossa tai mobiilisovelluksessa? Koska uudet teknologiset ratkaisut mahdollistavat asioiden hoitamisen missä vaan ja milloin vain, herää kysymys, mikä on kasvokkain tapahtuvan tapaamisen rooli asiakaskokemuksen luomisessa? Tämän haasteen kanssa painii varmasti itseni lisäksi moni yrittäjä.

Toivon, että pystyn herättämään blogillani keskustelua ja ajatuksia. Tiedostan sen olevan varsin suuri haaste, mutta eihän haasteet yrittäjiä pelota vaan ainoastaan motivoivat 😉

Ensimmäisen kirjoitukseni lopuksi vielä yksi lainaus. Ystäväni Jukan kommentti tiivisti aika hyvin syyn, miksi tälle polulle lähdin: ”Kun me täältä joskus lähdetään, niin vain niitä asioita kadutaan, jotka jätettiin tekemättä”.

Isko Toiviainen

2 ajatusta artikkelista “Vain tekemättä jätetty kaduttaa

  1. Teppo Pöllänen

    Moi Isko…ja kiitoksia. Erittäin hyvä kiteytys ko. asiasta. Maailma on todellakin täynnä hienoja haasteita. Joku niihin tarttuu ja joku toinen taas….!
    Mielenkiinnolla seurataan tulevaa…loistavaa menestystarinaa. Näin entisenä kolleegana uskallan todeta että siihen ainakin itse luotan.
    Tsemppiä ja voimia!
    Terv.: TeppoP

    Vastaa
  2. Isko Toiviainen Kirjoittaja

    Moro Teppo!
    Kiitos kommenteista, yritys on kova ja toivottavasti tuloksiakin nähdään jonain kauniina päivänä.
    Haasteita löytyy jokaisen työstä, oli sitten yrittäjä tai työntekijä. En ole kyllä päivääkään katunut omaa historiaani ja tätä kirjoittaessa oli kyllä aika mukava miettiä niitä hienoja hetkiä, asiakkaita ja työkavereita joiden kanssa sai matkaa tehdä.
    Tsemppiä myös sinne!
    Isko

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s