Korvat hörölle!

Tunnen intoa niin yrittäjyyttä kuin muotikauppaa kohtaan samasta syystä: jatkuva muutos kiehtoo.

Muodissa trendit vaihtuvat alati ja samanaikaisesti eletään useaa eri sesonkia, kun myymälässä esillä olevan muodin lisäksi sisäänostetaan seuraavan vuoden mallistoja ja mietitään, mitkä tulevista muotivirtauksista olisivat kaupallisimmat ja juuri meidän asiakkaitamme houkuttavimmat.

Myös yrittäjänä on oltava kärryllä siitä, mihin maailma on menossa.  Täytyy olla valmis omaksumaan ja oppimaan uutta koko ajan. Jos ei pysy liikkeessä, jää paikoilleen ja muu maailma menee ohi!

Yrittäjyys vaatiikin kehityshalua ja uteliaisuutta. Sitä, mitä maailmalla tapahtuu, voi kouluttautumisen tai vaikkapa matkustelun lisäksi seurata myös lukemalla monipuolisesti niin kirjallisuutta, blogeja kuin lehtiä – ehdottomasti myös oman alan ja osaamisalueen ulkopuolelta.

Ihmisistäkin kannattaa olla kiinnostunut. Asiakkaista ennen kaikkea! Kysellä heidän toiveistaan ja tarpeistaan.  Kuulumisistaan. Koskaan ei tiedä, mitä voi oppia jos ei ole itse kokoajan äänessä. Kannustankin kulkemaan kotikaupungissakin silmät avoinna, jutustelemaan kahvilla ja kaupoissa. Istumaan rohkeasti vieraaseen lounasseuraan. Kertomaan itsestä ja yrityksestä, käyttämään kaikki yhteydet hyödyksi.

Pitämällä silmäni ja korvani auki olen itse pysynyt paremmin selvillä siitä, mihin suuntaan toimialani on menossa tai esimerkiksi mistä löydän tarvitsemani kontaktit. Mutta lisäksi olen pystynyt tuottamaan lisäarvoa asiakkailleni. Myymälätyössä olen huomannut, miten mielellään asiakkaat kuulevat esimerkiksi tuotteiden valmistusprosessista ja materiaaleista, brändien taustoista tai mistä malliston suunnittelija on saanut inspiraationsa. Etenkin myyjän omakohtaiset, aidot ja rehelliset kokemukset ja kommelluksetkin ovat tykättyjä ja samastuttavia. Ne ja asiakasta hyödyttävät vinkit myös rakentavat luottamusta. Lisäksi uskon yrityksestä huokuvan intohimon tekemiseen tarttuvan asiakkaaseenkin ja samalla tuotteille ja palveluille, koko yritykselle, luodaan tarinaa, jolla erottua muista.

Kliseisesti muotiyrittäjän työpäivissä pysyvää on vain jatkuvasti kiihtyvä muutos. Mutta yhtä kliseisesti muutos on mahdollisuus ja haluan pysyä yritykseni kanssa kehityksen kelkassa!

Ollaan siis aistit avoinna.

Heidi Putaansuu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s