Tuleeko maailmasta parempi paikka vastaamalla asiakastyytyväisyyskyselyihin?

Vietin jouluista viikonloppulomaa, jonka päätteeksi hotellivirkailija kysyi: ”Pyytäisin sinua vielä ennen kotiin lähtöä arvioimaan meidät. Kuinka mielellään suosittelisit meitä ystävällesi asteikolla 0-10?” Annoin 9. Lomani oli onnistunut.

Kyselyn saaminen hymyilytti. Näitä samoja kyselyitä olen saanut eri firmoilta sähköpostiini. Milloin kyselyissä on ollut mahdollisuutena voittaa kahvinkeitintä ja milloin uusinta iPadia.

Hymyilyttämiseen vaikutti myös se, että tätä samaa työtä teen myös itse. Toivon asiakkailtani palautetta palvelustani. Vastaamalla kyselyyn asiakas voi vaikuttaa palvelumme laadun kehittämiseen. Eikä vastaamiseen mene kuin muutama minuutti.

No tuleeko maailmasta siten parempi paikka, kun minä ja sinä vastaamme näihin kyselyihin? Itse ainakin koen, että joidenkin yritysten kyselyt ovat niin pitkiä, että luovutan puolessa välissä ja joskus en rehellisesti sanottuna edes jaksa aloittaa vastaamista. Näiden lisäksi mietityttää lukeeko vastauksiani kukaan?

Uskon kuitenkin, että maailmasta tai ainakin yrityksestä tulee parempi paikka niiden firmojen osalta, jotka osaavat mitoittaa kyselyn oikean pituiseksi ja jotka ajoittavat sen oikeaan hetkeen sekä analysoivat kyselyn tuloksia jälkikäteen.

Samalla kun hoidin hotellin maksamista, en kokenut suurena vaivana vastata kyselyyn. Tätä samaa yritän hyödyntää myös itse. Annan palautteen täytettäväksi sillä aikaa, kun haen tulostamiani sopimuksia asiakkaalle.

Ja mikä tärkeintä, meillä vastaukset eivät katoa bittiavaruuteen. Käyn minulle annetut palautteet oman esimieheni kanssa läpi. Silloin pohdimme mikä on mennyt hyvin ja missä voisin kehittää itseäni eteenpäin.

Kiitos siis sinulle, joka olet antanut minulle palautetta! Annathan sitä jatkossakin eri tilanteissa. Täten annat asiakastyötä tekevälle mahdollisuuden kehittyä työntekijänä ja jopa ihmisenä. Tätä kautta voimme saada maailmasta entistä mukavamman paikan, vaikka lomailla tai hoitaa raha-asioita.

Terveisin,
Meri-Tuulia

PS. Avoimuus asiakastyytyväisyystuloksissa on mielestäni nykypäivää. Esimerkiksi Omasairaalan NPS-mittari kertoo ajantasaisesti osoitteessa www.omasairaala.fi asiakkaiden suositteluvalmiudesta.

Yksi ajatus artikkelista “Tuleeko maailmasta parempi paikka vastaamalla asiakastyytyväisyyskyselyihin?

  1. Ismo tammi

    Jos demograaffeja pyritään käyttämään mittaamaan on ensin katsottava asiakas käytöstä yrityksen suhteissa eikä vain laitettava piste potti valmiiksi. Lysymysten luonne on parhaiten saatavilla itse rajapinnassa, tietenkin on otettava huomioon myös makro päivät joita on 7 ja ne vaihtelevat päivittäin tunnin tarkkuudella. Tästä tietoisena voidaan tarketoida esimerkiksi tiettyä mielenlaatua joka on koko otoksen keskellä, tai oleellisin osa kyselyä.
    Kaikenkattava keskeisin osa on kyselyn kohdekysymys yritykselle sisäsesti.
    Sen jälkeen markkina segmentin mukaisesti. Muista en että nämä seitsemän ovat olemassa.

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s